Trądzik różowaty – lęk przed czerwienieniem się

Jednym z objawów trądzika różowatego jest tzw. napadowe czerwienienie się. Jest to rumień, który pojawia się na twarzy w sytuacjach stresujących, męczących oraz emocjonujących. Części osób to zjawisko nie przeszkadza, a niektórym spędza sen z powiek i powoduje rozmaite lęki i dodatkowy stres. Psychologowie nadali temu zjawisku nazwę erytrofobii. Czerwienienie się jest to zjawisko nieprzyjemne – obejmuje całą twarz, a najmocniej odczuwalne jest na policzkach, więc siłą rzeczy powoduje również nieprzyjemne doświadczenia i odczucia w obszarze psychiki.

Erytrofobia – lęk przed czerwienieniem się w sytuacjach społecznych, czyli podczas spotkań w mniejszych i większych grupach

Istnieje również nowa gałąź psychologii powiązanej z dermatologią – psychodermatologia, która bada związki między emocjami a reakcjami skóry, reakcjami psychosomatycznymi na różne bodźce psychiczne. Chodzi zwłaszcza o sytuacje, którym towarzyszą silne emocje, lęk oraz zachowania obsesyjno-kompulsywne. Istnieje podejrzenie, że różne czynniki psychiczne odgrywają niemałą rolę w złożonych chorobach skóry takich jak trądzik różowaty, łuszczyca, atopowe zapalenie skóry i choroby związane z nadmierną potliwością czy drapaniem się.

Osobnym dużym tematem dla psychodermatologii jest łysienie na skutek bardzo silnego stresu lub traumy. Psychiatrzy i psychologowie dopiero zaczęli się interesować tym tematem, a w Polsce dostępnych jest niewiele publikacji. Jednak jest to dziedzina szybko rozwijająca się na świecie, zatem miejmy nadzieję wkrótce zaoferuje Pacjentom wsparcie i rozwiązania.

Jak się nie czerwienić?

Oto 6 porad jak poradzić sobie z epizodem czerwienienia się na przyjęciach, spotkaniach i innych wydarzeniach społecznych:

  1. Nie pij alkoholu

  2. Co jakiś czas bierz do ust kostkę lodu na kilkanaście sekund

  3. Unikaj ścisku i tłoku, lepiej pozostań przy drzwiach, gdzie jest przewiew

  4. Nie stój przy ognisku i kominku

  5. Unikaj ostrych potraw, w razie potrzeby popij dużą ilością wody

  6. Wychodź co pewien czas z dusznego pomieszczenia, aby zaczerpnąć świeżego powietrza

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *